راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای با بودجه 15 میلیون تومان – تیر 98

حسام شالیکاریان 19 تیر 1398 10 دیدگاه
18,160 بازدید

تیرماه به‌عنوان اولین ماه فصل تابستان، میعادگاه عاشقان گیم و تجهیزات گیمینگ به شمار می‌رود و بسیاری از گیمرها در این ماه به ارتقا و حتی خریداری یک کامپیوتر گیمینگ جدید می‌پردازند. ازاین‌رو در نظر داریم تا یک سیستم پیشنهادی با بودجه حدود 15 میلیون تومان را بر پایه پردازنده اینتل و کارت گرافیک انویدیا معرفی کنیم.

سیستم پیشنهادی پیش رو یکی از خوش قیمت‌ترین کامپیوترهای گیمینگ قابل خریداری در بازار داخلی است و قطعات آن با توجه به کارایی و امکانات خود حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند. با وجود حساسیت بالا برای انتخاب بهترین قطعات ممکن از نظر کارایی، توجه بسیاری به مقوله قیمت و محصولات مشابه در همان رنج قیمت به خرج دادیم تا در نهایت قطعات زیر را برای سیستم پیشنهادی با بودجه حدود 15 میلیون تومان در تیر ماه سال 1398 انتخاب کنیم.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

سیستم پیشنهادی با بودجه 15 میلیون تومان – (حرفه ای)

در توضیحات هر قطعه، دلیل انتخاب آن نیز عنوان شده تا به بخش اعظمی از سؤالات احتمالی پاسخ داده شود. البته می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

نام قطعهمدل قطعهقیمت تقریبی
مادربردASUS B360M-A1,490,000
پردازنده مرکزیIntel Core i7-87003,795,000
کارت گرافیکGIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming5,250,000
 Hdd هاردSeagate Barracuda 1TB570,000
SSD هاردSilicon Power S55 120GB330,000
رمADATA GAMMIX 16GB DDR4 2400 Dual1,570,000
پاورAntec HCG750 80PLUS GOLD1,320,000
کیسMaster Tech FALCOM370,000
خنک کنندهGREEN GLC120-A470,000
 قیمت تمام شدهپانزده میلیون و صد و شصت و پنج هزار تومان 15,165,000
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در تیر ماه 98 به همراه گارانتی ثبت شد است.

مادربرد (Motherboard)

ASUS B360M-A

ASUS B360M-A

به طور حتم برای بسیاری از کاربران، شنیدن نام برند ایسوس برای انتخاب یک محصول ازجمله مادربرد کافی است و کاربر مطمئن می‌شود که بالاترین کیفیت و کارایی را از محصول موردنظر دریافت خواهد کرد. با توجه به تکمیل شدن سبد محصولات ایسوس در بازار داخلی، این بار مادربرد ASUS B360M-A مجهز به سوکت LGA1151 اینتل را برگزیدیم. یک مادربرد ارزان قیمت، اما به انبوهی از امکانات و قابلیت‌های کاربردی که کیفیت ساخت همیشگی ایسوس نیز با این موارد ترکیب‌شده است.

ابعاد مادربرد سبب قرارگیری آن در دسته فرم فکتور Micro ATX می‌شود، اما باوجود ابعاد کوچک، شاهد حضور قابلیت‌های متعددی ازجمله مدار تغذیه 5 فاز، چهار اسلات حافظه رم DDR4، دو اسلات M.2، شش کانکتور ساتا 3، کارت صدای قابل‌قبول و تنوع کاملی از پورت‌های کاربردی هستیم.

در حقیقت ایسوس تمام سعی خود را به‌کاربرده تا تمامی کاربران را راضی نگه دارد و ازاین‌رو برخی پورت‌های قدیمی از جمله PS/2 برای ماوس و کیبورد، DVI و D-SUB برای کارت گرافیک را در کنار پورت جدید USB Type-C مشاهده می‌کنیم.

چهار اسلات حافظه قادر به پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس‌های 2133، 2400 و 2666 مگاهرتز هستند که باید برای دریافت بالاترین کارایی از چینش دو کاناله حافظه استفاده کنید. یک گیمر حرفه‌ای به حجم حافظه کافی در حدود 16 گیگابایت نیاز دارد تا در اجرای بازی‌ها و انجام سایر امور پردازشی و روزانه خود دچار مشکل نشود.

یک اسلات PCI مادربرد می‌تواند از جدیدترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار پشتیبانی کند و با به‌کارگیری سخت‌افزار قدرتمند، از کارایی و عملکرد بی‌نظیری بهره‌مند ‌می‌شوید. باوجود هدر مخصوص دیودهای نوری RGB امکان نصب یک کیت کامل و هماهنگ‌سازی آن با نرم‌افزار AURA SYNC ایسوس وجود دارد. به‌این‌ترتیب زیبایی اسمبل و کیس گیمینگ خود را بیش‌ازپیش خواهید کرد و به‌این‌ترتیب در مقابل دوستان گیمر خود حرف‌هایی برای گفتن دارید!

  1. مدار تغذیه 5 فاز
  2. چهار اسلات حافظه رم DDR4
  3. دو اسلات 2 برای نصب درایوهای سالید پرسرعت
  4. تعبیه پورت‌های قدیمی و جدید در کنار یکدیگر
  5. کارت صدای 8 کاناله با مدار ایزوله شده
  6. فناوری انحصاری ایسوس 5X Protection III
  7. پشتیبانی از فناوری ASUS AURA Sync

پردازنده (CPU)

Intel Core i7-8700

Intel Core i7-8700

با توجه به روند کاهشی قیمت پردازنده و همچنین قطعات دیگر از اواخر خرداد ماه، قیمت پردازنده‌های اینتل سری هشت نیز به سطح قابل قبولی در مقایسه با ماه‌های گذشته رسیده و اکنون زمان بسیار خوبی برای خرید یک کامپیوتر جدید به شمار می‌رود.

پردازنده انتخابی پارسی گیم برای سیستم گیمینگ با بودجه حدود 15 میلیون تومان، سی پی یو اینتل Core i7-8700 است که با وجود 6 هسته و 12 رشته پردازشی، از عهده پردازش‌های سنگین و همچنین اجرای بهینه بازی‌های جدید برمی‌آید.

فرکانس پایه سی پی یو قدرتمند اینتل 3.2 گیگاهرتز است که با بهره‌گیری از فناوری توربو بوست نسخه 2 می‌تواند تا رقم قابل‌توجه 4.6 گیگاهرتز افزایش یابد. اینتل در ساخت Core i7-8700 از قرار دادن مشخصات اغواکننده دریغ نکرده و علاوه بر مشخصات عنوان شده، باید به 12 مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) نیز اشاره کنیم که سهم بسزایی در ارائه عملکرد بدون رقیب دارد.

پشتیبانی از درگاه ارتباطی PCI 3.0، پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم دو کاناله DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز، پردازنده گرافیکی مجتمع Intel UHD 630 و توان مصرفی بهینه 65 وات از دیگر مشخصات پردازنده شش هسته‌ای Core i7-8700 به شمار می‌رود.

با توجه به بودجه 15 میلیون تومانی برای خرید قطعات موردنیاز کیس گیمینگ و اختلاف قیمت حدود 1 میلیون و 400 هزارتومانی بین نسخه معمولی و نسخه ضریب باز با پسوند K که قابلیت اورکلاک دارد، تصمیم گرفتیم تا سی پی یو نسخه معمولی i7-8700 اینتل را انتخاب کنیم که در بخش مشخصات هیچ تفاوتی با نسخه K ندارد و تنها تفاوت آن‌ها در قابلیت اورکلاک است.

  1. شش هسته و دوازده رشته پردازشی
  2. فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز – فرکانس بوست 4.6 گیگاهرتز
  3. دوازده مگابایت L3 Cache
  4. پشتیبانی از درگاه ارتباطی PCI 3.0
  5. پشتیبانی از حافظم رم DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز
  6. توان مصرفی بهینه 65 واتی

 

حافظه رم (RAM)

ADATA GAMMIX 16GB DDR4 2400 Dual

ADATA GAMMIX 16GB DDR4 2400 Dual

برند صاحب نام ADATA که بیشتر در زمینه تولید SSD و هارددیسک پرتابل شناخته‌شده است، در سال‌های اخیر به تولید انواع حافظه رم حرفه‌ای و میان رده پرداخته و از اواخر سال 2018 رکوردهای متعدد جهانی در زمینه اورکلاک حافظه رم DDR4 را به ثبت رسانده است. هر چند رکورد فرکانس حافظه رم DDR4 میان ای دیتا و یکی از برندهای شناخته‌شده در تبادل بود، اما ای دیتا هر بار باقدرت بیشتری به اورکلاک حافظه رم خود ادامه می‌داد.

سابقه درخشان ADATA و تنوع محصولات این برند در بازار داخلی که با قیمت‌های بسیار خوب همراه شده، ما را بر آن داشت تا رم منتخب سیستم پیشنهادی را از این برند برگزینیم. حافظه رم ADATA GAMMIX مورد نظر ما شامل دو ماژول 8 گیگابایتی با فرکانس 2400 مگاهرتز می‌شود.

سری GAMMIX برند ای دیتا شامل دو نسخه D10 و D30 می‌شود که برای سیستم پیشنهادی پارسی گیم، نسخه ارزان‌تر D10 را در نظر گرفتیم که با فرکانس 2400 مگاهرتز و زمان تأخیر CL16 یک گزینه بسیار مناسب برای گیمرها به شمار می‌رود.

هیت سینک آلومینیومی مشکی رنگ علاوه بر کمک به خنک‌سازی چیپ ست های حافظه DDR4، ظاهر قابل قبولی به دو ماژول رم GAMMIX می‌بخشد. ترکیب هیت سینک مشکی ماژول‌های رم با رنگ‌بندی تیره مادربرد ایسوس سبب ایجاد ظاهری جذاب می‌شود.

ای دیتا روی هیت سینک آلومینیومی خطوطی با آلیاژ آلومینیوم و بدون رنگ قرار داده و در میان این خطوط نیز عباراتی از جمله XPG و GAMMIX D10 درج شده است. با توجه به قرار گرفتن نام XPG می‌توان حافظه رم موردنظر را در دسته‌بندی گیمینگ قرار داد و از سوی دیگر قابلیت اورکلاک نیز برای آن وجود دارد.

  1. دو ماژول 8 گیگابایتی DDR4 با فرکانس 2400 مگاهرتز
  2. هیت سینک آلومینیومی باکیفیت
  3. قابلیت اورکلاک
  4. زمان تأخیر CL16 (زمان‌بندی 16-16-16)
  5. پشتیبانی از پروفایل حافظه اینتل XMP 2.0

کارت گرافیک (VGA)

GIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming

GIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming

با اعمال حساسیت فراوان برای یافتن یک کارت گرافیک حرفه‌ای و قدرتمند باقیمت منطقی و معقول، درنهایت به گزینه‌ای از برند گیگابایت رسیدیم. کارت گرافیک GTX 1070 G1 Gaming با بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی GP104 انویدیا با فناوری ساخت 16 نانومتری، قدرت بسیار بالایی در ارائه نرخ فریم کافی برای اجرای جدیدترین بازی‌ها با فعال‌سازی تمامی قابلیت‌های گرافیکی دارد.

معماری ریزپردازنده پاسکال تعداد 7 میلیارد و 200 میلیون ترانزیستور در قلب چیپ گرافیکی GP104 که توسط TSMC تولید می‌شود، قرار داده است. تعداد 1920 هسته پردازشی CUDA برای کمک به پردازش سریع‌تر داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تعداد هسته CUDA برای یک کارت گرافیک که تاریخ تولید آن سه سال قبل است، بسیار مناسب و قابل‌توجه است.

گیگابایت در ساخت کارت گرافیک GTX 1070 G1 Gaming سنگ تمام گذاشته و سیستم خنک‌کننده WindForce 3X مجهز به 3 عدد فن و هیت سینک بزرگ آلومینیومی را به همراه لوله‌های انتقال حرارت در نظر گرفته است. در بخش پشت کارت گرافیک یک محافظ فلزی نصب‌شده که کارت را از خطرات احتمالی حفظ می‌کند. این خطرات احتمالی می‌تواند یک اتصال کوتاه بر اثر برخورد پیچ‌گوشتی یا هر قطعه فلزی دیگر هنگام روشن بودن کارت گرافیک باشد.

گیگابایت با بهره‌گیری از فن‌های اختصاصی خود، وزن فن‌ها را به شدت کاهش داده و ازاین‌رو با کمترین توان موردنیاز، می‌توان سه عدد فن را به حرکت درآورد.

گیمرها در سال‌های اخیر با موجی از محصولات دارای نورپردازی RGB مواجه شدند و ازاین‌رو سلیقه آن‌ها به‌طور کامل تغییر کرده است. در حال حاضر وجود نورپردازی برای هر یک از قطعات کامپیوتر گیمینگ، یک مزیت به شمار می‌آید و کارت منتخب پارسی گیم نیز از نورپردازی RGB برخوردار است. به این ترتیب می‌توانید رنگ و افکت نوری موردنظر خود را روی کارت گرافیک اعمال کنید.

توان موردنیاز کارت گرافیک گیگابایت GTX 1070 G1 Gaming حدود 150 وات است و طبق اعلام شرکت سازنده برای راه‌اندازی یک کامپیوتر گیمینگ مجهز به این کارت باید از یک پاور با توان 500 وات استفاده کنید. توان کارت نیز توسط یک کانکتور 8 پین تأمین می‌شود و نشان می‌دهد که با یک کارت گرافیک با توان مصرفی به شدت بهینه مواجه هستید.

هشت گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 قادر به ارائه پهنای باندی برابر با 256.3 گیگابایت در ثانیه است (بر اساس فرکانس حافظه نسخه مرجع انویدیا) و این پهنای باند قابل‌توجه توسط رابط 256 بیتی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

فرکانس پردازنده گرافیکی در حالت پایه برابر با 1594 مگاهرتز است که در حالت GPU BOOST به رقم قابل‌توجه 1784 مگاهرتز افزایش می‌یابد. در حقیقت گیگابایت هر دو بخش GPU و MEMORY را در کارت گرافیک خود اورکلاک کرده و شاهد عملکردی پیشرفته‌تر نسبت به نسخه مرجع انویدیا هستیم.

نماینده گیگابایت همچنین از فناوری G-SYNC انویدیا و واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. پورت‌های کارت نیز شامل یک عدد DVI، سه عدد DisplayPort و یک عدد HDMI می‌شود تا به‌این‌ترتیب اکثر کاربران قادر به اتصال مانیتورهای نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای جدید یا قدیمی خود به GTX 1070 G1 Gaming خواهند بود.

در بحث عملکرد و کارایی، کارت گرافیک منتخب پارسی گیم به مراتب بهتر از محصولاتی از جمله AMD R9 FURY X، NVIDIA GTX 980 Ti، NVIDIA GTX TITAN X و محصول جدید انویدیا GTX 1660 عمل می‌کند؛ بنابراین به‌سادگی می‌تواند تمامی بازی‌های جدید را با فعال‌سازی تمامی تنظیمات گرافیکی در وضوح تصویر Full HD اجرا کند.

  1. پردازنده گرافیکی GP104 با فناوری ساخت 16 نانومتری
  2. هشت گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5
  3. فرکانس پایه پردازنده گرافیکی: 1594 مگاهرتز
  4. فرکانس بوست پردازنده گرافیکی: 1784 مگاهرتز
  5. خنک‌کننده دو اسلاتی WindForce 3X
  6. تأمین توان توسط یک کانکتور 8 پین
  7. نورپردازی RGB

بنچمارک های GIGABYTE GTX 1070

GIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming Benchmarks

حافظه SSD

Silicon Power S55 120GB

Silicon Power S55 120GB

یک کامپیوتر حرفه‌ای به‌طور حتم به یک درایو سالید یا همان اس اس دی! برای افزایش سرعت راه اندازی سیستم‌عامل و برخی از نرم‌افزارها نیاز دارد. با توجه به مبلغ باقی‌مانده از بودجه 15 میلیون تومانی تصمیم گرفتیم تا یک SSD با ظرفیت 120 گیگابایت از برند سیلیکون پاور انتخاب کنیم.

اس اس دی Silicon Power S55 یکی از خوش قیمت‌ترین و البته سریع‌ترین درایو های موجود در بازار است که تأثیر قابل‌توجهی در افزایش سرعت کامپیوتر ایفا می‌کند. شاید اعداد و ارقام اعلام‌شده توسط برند تولیدکننده با برخی از مدل‌های حرفه‌ای بازار تفاوت داشته باشد، اما این را هم بدانید که اعداد اعلام‌شده در شرایط آزمایش خاص و با رعایت موارد بسیاری به دست می‌آید.

طبق اعلام شرکت سازنده، درایو سالید S55 در ظرفیت 120 گیگابایتی خود قادر به ارائه سرعت خواندن ترتیبی 550 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی 420 مگابایت بر ثانیه است. سرعت خواندن و نوشتن تصادفی که بر اساس معیار IOPS (دستورالعمل ورودی و خروجی در هر ثانیه) سنجیده می‌شود، به ترتیب 43000 و 24000 است که در مقایسه با برخی برندها و محصولات موجود در بازار، رقم ناچیزی به شمار می‌رود.

کنترلر قدرتمند Phison در کنار چیپ ست های حافظه فلش از نوع TLC بر بستر رابط ساتا 3 عملکرد قابل توجهی از خود به نمایش می‌گذارد و تأثیر خود را روی افزایش سرعت راه‌اندازی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی می‌گذارد.

با توجه به اعداد و ارقام، بنچمارک ها و همچنین قیمت Silicon Power S55 120GB می‌توان گفت که با یک درایو میان رده سروکار دارید که از نظر قیمت و کارایی شما را راضی نگه می‌دارد.

  1. کنترلر Phison و چیپ ست حافظه فلش TLC
  2. چیپ ست کش SLC
  3. رابط ساتا 3 با حداکثر پهنای باند 6 گیگابیت بر ثانیه
  4. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 550 و 420 مگابایت بر ثانیه
  5. سرعت خواندن و نوشتن تصادفی 43000 و 24000 بر اساس واحد IOPS
  6. پشتیبانی از TRIM، ECC، RAID و M.A.R.T

ذخیره سازی هارد دیسک (HHD)

Seagate Barracuda 1TB

Seagate Barracuda 1TB

برای انتخاب هارددیسک مناسب از نظر قیمت و کارایی، کار چندان دشواری نداریم و مدل‌های محدودی از جمله Barracuda شرکت Seagate جزو گزینه‌های بسیار خوب به شمار می‌روند. برای سیستم گیمینگ 15 میلیون تومانی پارسی گیم، یک هارددیسک سیگیت باراکودا با ظرفیت 1 ترابایت انتخاب کردیم که در حال حاضر با قیمت 570 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

پشتیبانی از رابط ساتا 3 با حداکثر پهنای باند 6 گیگابیت بر ثانیه و سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه نشان می‌دهد که با یک هارددیسک سریع و مناسب برای یک کامپیوتر گیمینگ مواجه هستیم. اگر بدانید که میزان حافظه بافر این هارددیسک 64 مگابایت است، به طور حتم بیش‌ازپیش به خریداری سیگیت باراکودا 1 ترابایت علاقه‌مند می‌شوید.

یک ترابایت حافظه برای ذخیره‌سازی و آرشیو داده‌های ضروری که همیشه به آن‌ها نیاز دارید، به طور حتم کافی است و می‌توانید باقی داده‌های خود را درون یک هارددیسک پرتابل ذخیره کنید. البته اگر با پرداخت اندکی مبلغ بیشتر مشکل ندارید، به‌سادگی می‌توانید نسخه 2 ترابایتی Seagate Barracuda را خریداری کنید.

  1. رابط ساتا 3 با حداکثر پهنای باند 6 گیگابیت بر ثانیه
  2. سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه
  3. حافظه بافر 64 مگابایت
  4. فناوری Multi-Tier Caching
  5. فرم فکتور 3.5 اینچ

کیس (CASE)

Master Tech FALCOM

 

Master Tech FALCOM

با توجه به محدودیت بودجه که به دلیل انتخاب پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند رخ داده، نیاز به انتخاب برخی قطعات ارزان‌قیمت داریم؛ اما ارزان بودن همواره به دلیل کیفیت پایین و عدم ارائه امکانات مناسب نیست. کیس منتخب پارسی گیم برای سیستم گیمینگ با بودجه 15 میلیون تومان، کیس Master Tech Falcom است که ظاهر قابل قبولی دارد.

از سوی دیگر پنل شفاف کناری برای به نمایش گذاشتن قطعات داخلی کیس گیمینگ سبب به وجود آمدن نمایی جذاب می‌شود. ابعاد داخلی کیس با توجه به اسکلت معکوس و قرارگیری پاور در قسمت پایین کیس و وجود بخش‌های اختصاصی متعدد برای نصب قطعات، اجازه نصب قطعات حرفه‌ای را به کاربران می‌دهد.

استیل ضدزنگ به رنگ مشکی در شاسی کیس مسترتک فالکوم به کار رفته و از این نظر با یک کیس با کیفیت مواجه هستیم. ابعاد کیس برابر با 185×375×430 میلی متر است و به‌این‌ترتیب می‌تواند پذیرای مادربردهای ATX و Micro ATX باشد.

با توجه به قرارگیری پاور در کف کیس و مادربرد در بالای شاسی، وضعیت خنک‌سازی قطعات به شکل بهتری انجام می‌شود و وجود محفظه اختصاصی برای پاور که به‌صورت مخفی تعبیه‌شده و همچنین وجود شیارهای مدیریت کابل‌کشی، کابل‌های مزاحم و اضافی پاور را مشاهده نخواهیم کرد.

کیس مسترتک فالکوم به کاربران اجازه می‌دهد تا 6 عدد فن 120 میلی‌متر را در بخش‌های مختلف کیس نصب کنند. شش عدد فن شامل دو عدد در پنل جلو، دو عدد روی سقف، یک عدد پنل پشت و یک عدد روی محفظه مخفی نصب پاور می‌شود.

مسترتک به منظور بهبود خنک‌کنندگی قطعات درون کیس، دو عدد فن 120 میلی‌متری روی کیس نصب کرده و کاربران برای دریافت وضعیت کولینگ بهتر نیاز به خریداری فن‌های بیشتر به‌صورت جداگانه دارند. وجود پورت USB 3.0 روی پنل جلوی کیس نیز به کاربران این امکان را می‌دهد تا هارددیسک پرتابل یا فلش مموری خود را بدون دردسر به پنل جلوی کیس متصل کنند.

  1. اسکلت معکوس به همراه قابلیت مدیریت کابل‌کشی
  2. بدنه استیل ضدزنگ باکیفیت
  3. محفظه مخفی برای نصب پاور
  4. قابلیت نصب 6 عدد فن – 2 عدد نصب‌شده توسط مسترتک
  5. پورت USB 3.0 روی پنل جلو
  6. درب کناری شفاف

منبع تغذیه (POWER)

Antec HCG750 80PLUS GOLD

Antec HCG750 80PLUS GOLD

برند Antec در بازار جهانی به شدت شناخته‌شده است و سابقه طولانی در بازار ایران دارد. هر چند به دلیل مشکلات واردات و افزایش قیمت ارز در سال‌های گذشته شاهد حضور جسته‌وگریخته این برند در بازار داخلی بودیم، اما همیشه کیفیت ساخت، امکانات متعدد و قیمت مناسب، محصولات Antec را به یک گزینه بی‌نظیر تبدیل می‌کردند.

اکنون در سیستم گیمینگ پارسی گیم به سراغ پاور 750 واتی Antec HCG750 با استاندارد راندمان 80PLUS GOLD رفتیم. یک پاور حرفه‌ای با کابل‌کشی فول ماژولار و بهینه‌سازی اختصاصی برای ارائه بالاترین عملکرد در سیستم‌های گیمینگ که قیمت بسیار منطقی و مناسبی نیز دارد.

انتک برای ارائه حداکثر کارایی از خازن‌های ژاپنی و مدار مبدل DC به DC بهره برده و برای محافظت از پاور و سایر قطعات نیز 8 مدار محافظ در نظر گرفته شده است. مدارهای محافظ به کار رفته در پاور انتک شامل مواردی از جمله افزایش یا کاهش ولتاژ، افزایش یا کاهش شدت جریان، افزایش بیش از حد توان مصرفی سیستم، افزایش بیش از حد دمای پاور و اتصال کوتاه می‌شود که هرکدام از آن‌ها می‌توانند در مواقع ضروری، جان قطعات گران قیمت و البته جان خودتان را از سکته قلبی نجات دهند!

استاندارد راندمان 80PLUS GOLD در پاور 750 وات انتک سبب ارائه 92% از توان کل و هدر رفت فقط 8 درصد از توان کل می‌شود. ازاین‌رو نگرانی بابت از دست رفتن توان و انرژی در بازه زمانی طولانی‌مدت وجود ندارد. به‌طور معمول شرکت‌های تولیدکننده پاور از ابعاد بزرگ‌تری برای پاورهای حرفه‌ای خود استفاده می‌کنند که دلایل تجاری و صنعتی در این امر دخیل است؛ اما Antec در طراحی پاور HCG750 با طراحی کامپکت و جمع‌وجور خود سبب کاهش ابعاد پاور شده تا ابعاد کلی آن به ترتیب 140 میلی‌متر برای طول، 150 میلی‌متر برای عرض و 86 میلی‌متر برای ارتفاع باشد.

همان‌طور که پیش‌ازاین در بخش معرفی کیس اشاره کردیم، کیس مسترتک Falcom از محفظه مخفی و مجزا برای نصب پاور بهره می‌برد و با توجه به ابعاد بهینه پاور Antec HCG750 و از سوی دیگر فول ماژولار بودن بخش کابل‌کشی، فضای قابل قبولی برای مدیریت کابل‌ها در محفظه مخفی کیس به وجود می‌آید و شاهد شلوغی این بخش نخواهیم بود. درنتیجه اسمبل شما به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود.

برخورداری از مدار Active PFC یا مدار تصحیح ضریب توان سبب بهینه‌سازی توان، ولتاژ و شدت‌جریان خروجی از پاور می‌شود. خنک‌سازی مدار داخلی پاور بر عهده هیت سینک های داخلی و در نهایت یک فن 120 میلی‌متری از نوع FDB است. ساختار و کارکرد فن‌های FDB به گونه ایست که بالاترین شدت‌جریان هوا را با کمترین نویز ممکن به وجود می‌آورند و ازاین‌رو بهترین گزینه برای استفاده در پاورهای حرفه‌ای به شمار می‌رود.

  1. توپولوژی DC-DC
  2. طراحی انحصاری Phase Wave انتک برای تصحیح هم‌زمان
  3. توپولوژی نوین Full-Bridge مدار LLC
  4. فن 120 میلی‌متری کم صدا و با کارایی بالای FDB
  5. ارائه توان 750 وات به صورت مداوم
  6. راندمان 92 درصد به دلیل برخورداری از گواهی 80PLUS GOLD
  7. دو کانکتور 4+4 پین برای تأمین توان قدرتمندترین پردازنده‌های دسکتاپ
  8. چهار کانکتور 2+6 پین برای تأمین توان قدرتمندترین کارت گرافیک‌ها
  9. پشتیبانی از چینش چند کارت گرافیک (SLI-CrossFire)

خنک کننده پردازنده (CPU Fan)

GREEN GLC120-A

GREEN GLC120-A

در بحث انتخاب خنک کننده مناسب برای پردازنده Core i7-8700 اینتل، گزینه های بسیاری وجود دارد که در محدوده قیمت متنوع و با امکانات متعدد قادر به کنترل حرارت پردازنده شش هسته ای اینتل هستند. مهم ترین چالشی که در انتخاب یک خنک کننده Air خود با آن مواجه بودیم، محدودیت فضای بسیاری از کیس های موجود در بازار تا محدوده قیمت 600 هزار تومان برای نصب خنک کننده های Air است.

بهترین خنک کننده های بادی در محدوده قیمت 300 تا 400 هزار تومان ارتفاعی بیش از 157 میلی متر دارند که شرایط نصب آن‌ها را با توجه به فضای داخلی کیس با در نظر گرفتن فاصله میان سینی مادربرد و شاسی (به خصوص در کیس هایی که از مدیریت کابل کشی پشتیبانی می کنند) بسیار مشکل یا غیر ممکن می سازد.

از این رو تصمیم گرفتیم تا یک خنک کننده مایع با کارایی قابل قبول و قیمت مناسب را انتخاب کنیم که در میان گزینه های موجود در بازار، واترکولر مایع GREEN GLC120-A به عنوان گزینه برتر در لیست پارسی گیم قرار گرفت. خنک کننده ای که با یک رادیاتور 120 میلی متری و یک فن با همین ابعاد قادر به کنترل دمای Core i7-8700 به شکل بهینه است.

واترپمپ گرین از آلیاژ مس خالص ساخته شده و یک پمپ قدرتمند با قدرت چرخش 7000 دور در دقیقه با فناوری Ceramic Bearing قادر به ارائه کارایی بسیار خوب در به گردش در آوردن کولانت (مایع خنک کننده) است. رادیاتور 120 میلی‌متری گرین از آلیاژ آلومینیوم تولیدشده که آلیاژی مرسوم در میان واترکولرها به شمار می‌رود و قادر به پراکنده‌سازی حرارت تولیدشده توسط پردازنده اینتل است که از طریق بلاک، واترپمپ و لوله‌های انتقال آب به رادیاتور منتقل می‌شود.

لوله‌های به‌کاررفته در واترکولر گرین GLC120-A از نوع FEP هستند که از نشت و بخار آب جلوگیری به عمل آورده و در نتیجه کیفیت خنک‌کنندگی در مدت‌زمان طولانی ثابت و پایدار باقی می‌ماند.

  1. واترپمپ مسی با قدرت چرخش 7000 دور در دقیقه
  2. رادیاتور آلومینیومی با ابعاد 120 میلی‌متر
  3. فن 120 میلی‌متری با شدت‌جریان بسیار خوب و نویز کم
  4. لوله‌های انتقال آب از نوع FEP با قابلیت ضد نشت و ضد بخار آب
این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید سیستم رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 10 دیدگاه
  • Avatar

    عباسی

    مهمان

    میشه با این سیستم وارزون رو اجرا کرد؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Ali

    مهمان

    سلام خسته نباشید
    میشه بازی پابجی پیسی یا وارزون و …… روش اورد
    تا چه گرافیکی

    پاسخ دهید
    • Avatar

      …. در پاسخ به Ali

      مهمان

      داش وارزون بخای بزنی باید 30هزینه کنی

    • Avatar

      hamed در پاسخ به Ali

      مهمان

      1080 فول تا 100 فریم میار ه ماره این کارت گرافیک ولی از CPU اش زیاد مطمن نیستم روش تحقیق نکردم

  • Avatar

    علی

    مهمان

    سلام آقا حسام
    این سیستم تا چند سال کار می ده

    پاسخ دهید
  • Avatar

    sami

    مهمان

    سلام ببخشيد 1 سوال داشتم الان اگه ما بخوام يه سيستمي مثل اين يا همين خودش بايد به كجا مراجعه كنيم با تشكر

    پاسخ دهید
  • Avatar

    فرشاد

    مهمان

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من میخواستم یک سیستم گیمینگ ببندم که بتونه بازی هایی مثل فورتنایت پابجی و اپکس لجندز رو در کیفیت بالا
    حالا نه ultraیکم پایین تر هم باشه خوبه
    ولی کانلا روان و با فریم ریت بالا اجرا بکنه
    بودجم بین ۱۶ تا 18 میلیون هست

    میشه سیستمی معرفی کنید
    متشکرم

    پاسخ دهید
    • Avatar

      javad در پاسخ به فرشاد

      مهمان

      داداش ببخشید این فنی که گفتی نویزش چقدر?

  • Avatar

    پیمان

    مهمان

    این کولر پردازنده اصلا پیشنهاد نمیشه صدای پمپش حتی تو حالت بیکاری هم ازار دهندس این پیشنهاد بندس
    Cooler Master MasterAir MA410P RGB که به صدتا جنس بنجل گرین می ارزه
    مادربرد هم برا همچین سیستم high end اصلا جالب نیست ASUS TUF Z370-PLUS GAMING این مادربرد خیلی بهتره تا بتونید از بیشتر توان و کاری پردازند استفاده کنید و خیلی چیزای دیگه.

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به پیمان

      نویسنده

      در متن به این نکته اشاره شده که درون کیس مورد نظر می توانید خنک کننده با ارتفاع حداکثر 157 میلی متر نصب کنید، خنک کننده پیشنهادی شما ارتفاع 158 میلی متر دارد، چطور می خواهید این خنک کننده را درون کیس نصب کنید؟!