نوید قادری

بهترین بازی سال گذشته ایران چگونه تولید شد؟

نوید قادری 21 دی 1395 بدون دیدگاه
1,471 بازدید

بازی «شمشیر تاریکی» به جرات یکی از موفق‌ترین بازی‌های ایرانی است که هم در بازار خارجی و هم در بازار خارجی عملکرد قابل قبولی از خود بجا گذاشته است.

این عنوان که توسط استدیو فن‌افزار شریف ساخته شده است، از تابستان سال 1391 برای اولین‌بار ایده ساختش مطرح شد. تابستان سال 1391 بود که اعضای استدیو فن‌افزار شریف قصد داشتند تا با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازی «گرشاسپ 2» را روانه بازار کنند. اما با توجه به مشکلات به وجود آمده ادامه ساخت این بازی لغو شد. در همین بین تیم فن‌افزار شریف تصمیم گرفتند تا برای اولین‌بار روی یک بازی موبایل ساده که در رابطه با یک نینجا باشد کار کنند. آن‌ها ابتدای کار قصد داشتند تا یک بازی ساده و در عرض سه ماه بسازند اما ایده ساخت بازی به‌قدری گسترده شد که پروژه‌ای جدی شکل گرفت. بازی قرار بود که با موتور خود استدیو که پیش از آن گرشاسپ نیز توسط آن ساخته شده بود ساخته شود. اما با توجه به برخی محدودیت‌ها قرار بر آن شد تا بازی توسط موتور یونیتی طراحی و ساخته شود. درست در همین لحظه بود که پروژه شکلی بسیار جدی به خود گرفت. سهیل دانش اشراقی کار طرح‌های ابتدایی بازی را انجام داد و سیروس پورلطیفی نیز مدل‌های بازی را پیاده‌سازی می‌کرد. کم کم تیم سازنده بازی گسترش یافت و به طبع پروژه نیز بزرگ‌تر شد. پس از به پایان رسیدن فصل تابستان، فن‌افزار شریف به این فکر افتاد که این پروژه پتانسیل لازم را دارد تا وقت بیشتری روی آن بگذارند.

پس از گذشت یک سال از روند ساخت بازی، تیم سازنده تصمیم گرفت تا برای عرضه بازی به دنبال ناشر بگردد. علت این‌کار این بود که آن‌ها اصلا با شرایط نشر روی اپ استور و گوگل پلی آشنا نبودند و ایده‌ای نداشتند که باید چه کاری انجام دهند. استدیو فن‌افزار شریف در مدت زمان شش ماه نامه‌نگاری‌های متعددی را برای پیدا کردن ناشر انجام داد تا در نهایت شرکت Crescent Moon Games به عنوان ناشر بازی انتخاب شد. در نهایت بازی پس از 18 ماه توسط این ناشر آمریکایی در ژانویه سال 2014 روی اپ استور منتشر شد. «شمشیر تاریکی» درست پس از اینکه در اپ استور منتشر شد خیلی خوب دیده شد و استقبال فوق‌العاده‌ای از آن به عمل آمد. نقدهای منتشر شده از بازی همگی خوب بودند و در نهایت مجموع امتیازات آن به 81 رسید.

طبق توافقات انجام شده قرار بر آن شده بود تا «شمشیر تاریکی» برای دو ماه در انحصار شرکت اپل باشد. پس از به پایان رسیدن این مدت زمان، نسخه اندروید بازی نیز در گوگل پلی منتشر شد. پس از آن بود که استدیو سازنده تصمیم گرفت تا روی پلتفرم‌های دیگر نیز بازی را تست کند. البته لازم به ذکر است که هیچ یک از این پلتفرم‌ها بازدهی مناسبی نداشتند اما صرف تجربه برای گروه بسیار مفید واقع شد. پس از اتمام پورت بازی روی پلتفرم‌های گوناگون، تیم سازنده به این فکر افتاد تا با اضافه کردن امکاناتی، نسخه رایانه‌های شخصی بازی را نیز آماده‌سازی کند. برای همین عنوان صحبت با استیم را آغاز کردند و تصمیم بر آن شد تا یک ویرایشگر مرحله از بازی در استیم قرار دهند و برای اولین‌بار دسترسی اولیه در استیم را تجربه کنند. تیم فن‌افزار شریف قصد داشت تا با اضافه کردن قابلیت‌هایی چندنفره فضایی رقابتی را به «شمشیر تاریکی» اضافه کند. اما پس از مدتی این موضوع صرف نظر کردند.

هدف بازی کاملا عوض شد و تیم سازنده بازی تصمیم گرفت تا به نسخه جدید «شمشیر تاریکی» داستان اضافه کند. داستان بازی نیز روایتی کمیک استریپ گونه داشت و تجربه‌ای متفاوت را خلق کرده بود. علاوه بر آن مراحل نسخه رایانه‌های شخصی بسیار گسترده شدند و حتی به بازی غولآخر نیز اضافه شد. حتی تنوع دشمنان بازی نیز بیشتر شد و مکانیک‌های بازی هم دستخوش تغییر شدند.

در همان بحبوحه‌ی انتشار بازی در استیم، تیم فن‌افزار شریف در تلاش بود تا با سونی و مایکروسافت نیز ارتباط برقرار کند تا بتواند این بازی را برای کنسول‌های نسل هشتمی نیز عرضه کند. سخت‌ترین بخش کاری این شرکت در همین نقطه به وجود آمد. متقاعد کردن شرکت‌های بزرگی همچون سونی و مایکروسافت و از سوی دیگر تایید شدن استدیو و فرستادن قطعه ساخت بازی پروسه بسیار طاقت‌فرسایی است. نسخه موبایل «شمشیر تاریکی» باعث شد تا هم سونی و هم مایکروسافت شرکت را تایید کننده و Dev Kit را در اختیار استدیو قرار دهند. طبق گفته امیرحسین فصیحی، مدیر عامل استدیو فن‌افزار شریف، سخت‌ترین قسمت کاری این استدیو آماده‌سازی نسخه پلی‌استیشن 4 بود و زمان زیادی از این استدیو گرفت. قدم بعدی برای «شمشیر تاریکی»، نسخه فارسی آن بود. با توجه به اینکه قسمت دوم بازی داستان داشت، فارسی سازی وقت زیادی از استدیو گرفت ولی در نهایت حدود 20 روز است که در کافه بازار عرضه شده است. هدف بعدی که استدیو فن‌افزار قصد دارد هرچه سریع‌تر به آن برسد، نسخه فارسی «شمشیر تاریکی» است که باید منتظر ماند و دید چه زمانی عرضه خواهد شد.

یکی از نکات جالب در مورد «شمشیر تاریکی» فروش کمتر آن در داخل کشور نسبت به خارج کشور است. یکی از عمده دلایل آن طبق نظر سازندگان بازی این است که گیمرهای ایرانی خیلی برای بازی پول خرج نمی‌کنند و بیشتر دنبال عناوین رایگان برای موبایل هستند و حتی بازی‌های با پرداخت درون برنامه‌ای را نیز بدون خرج پول علاقه دارند تا تجربه کنند. دلیل آن نیز این است که گیمر دوست دارد تا خود را به چالش بکشد. امیرحسین فصیحی در رابطه با این موضوع عقیده دارد که یک درصد از تمامی افرادی که در کافه بازار حضور دارند پول‌های کلانی را پرداخت می‌کنند و این موضوع اصلا ربطی به موضوع بازی ندارد و موضوعات دیگری مسبب این پرداخت‌ها و کسب درآمد‌ها شده است. البته اعضای سازنده بازی بر این باور هستند که نبود المان‌های ایرانی در «شمشیر تاریکی» یکی از دلایلی است که شاید باعث افت فروش در ایران شده است.

طبق گفته‌های امیرحسین فصیحی، تیم فن‌افزار شریف به فکر ساختن قسمت دوم بازی است اما هنوز برنامه‌ی دقیقی برای عملی کردن آن ندارد. با توجه به اینکه از بازی استقبال خیلی خوبی شده است، ساخت قسمت دوم آن خیلی دور از ذهن هم نیست. حتی تیم فن‌افزار شریف در این فکر است که برای قسمت دوم از فرهنگ ایرانی بهره ببرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که آن‌ها برای قسمت اول علاوه بر نینجا به شخصیتی عیار مانند نیز فکر می‌کردند.

دیگر نکته مهم که می‌توان در مورد آن صحبت کرد، پروسه انتخاب نام انگلیسی و فارسی بازی است. طبق گفته خود سازندگان بازی، پروسه انتخاب نام یکی از دشوارترین کارها است. آن‌ها معمولا یک لیست از نام‌های انتخابی می‌نویسند و در جلسات متعدد روی آن فکر می‌کنند. نام انگلیسی که Shadow Blade است از سلاح اصلی نینجاها و همین‌طور به خاطر حضور آن‌ها در سایه‌ها انتخاب شده است. اما کار زمانی برای گروه سخت شد که برای شرکت در پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران مجبور بودند نام فارسی نیز انتخاب کنند. که در نهایت مناسب‌ترین ترجمه برای نام بازی را شمشیر تاریکی دیدند.

سرگذشت و اتفاقات صورت گرفته پیرامون این بازی قطعا درس‌های زیادی هم برای استدیو فن‌افزار شریف و هم برای علاقه‌مندان به بازی‌سازی به دنبال داشته است.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.