نوید قادری

جزییات «هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران» در نشستی خبری اعلام شد

نوید قادری 13 آذر 1397 بدون دیدگاه
1,964 بازدید

به گزارش پارسی گیم به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پس از انتشار فراخوان «هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران» از اول آذر ماه، نخستین نشست خبری این جشنواره ظهر سه شنبه 13 آذر برگزار و جزییات این رویداد تشریح شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به رویکرد امسال بنیاد در مورد حمایت از تولید داخل اشاره کرد و گفت: نمود این مسئله را در «هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران» خواهیم دید، از جمله این که جوایز برندگان به 360 میلیون تومان افزایش یافته است.

حسن کریمی در نشست خبری درباره هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران گفت: رویکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت از تولید داخل است و در این راستا بنیاد اهمیت ویژه‌ای را برای حمایت از بازی‌سازان در قالب ساختار همگرا برای امسال و سال آینده در نظر گرفت. علاوه بر این در لیگ بازی‌های رایانه‌ای نیز بیشترین جایزه نقدی به برنده بازی ایرانی کوییز آو کینگز تعلق گرفت.

وی با بیان این که در جشنواره امسال هدف اصلی ما این بوده که بیشترین منفعت و استفاده متعلق به بازی‌سازان باشد گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری به ما این جرات را دادند که تغییرات مهمی در جشنواره به ویژه در بحث ژانربندی، شیوه داوری و میزان جوایز به وجود بیاید.

کریمی با بیان این که هزینه برگزاری جشنواره حدود 10 درصد افزایش داشته که رقمی متداول محسوب می‌شود گفت: با این حال از هزینه‌های برگزاری این رویداد به شدت کاسته شده و این کاهش هزینه به جوایز منتقل شده است. به این ترتیب جایزه بهترین بازی سال 100 میلیون تومان، جایزه بخش دستاوردها هریک 20 میلیون تومان و مجموع جوایز 360 میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که ژانرهای جشنواره منطبق با وضعیت فعلی بازی‌سازان ایرانی اصلاح شده است گفت: بخش داوری جشنواره نیز تغییراتی اساسی داشته و برای نخستین بار شاهد حضور منتقدان بازی هستیم.

از همکاری مارکت‌ها استقبال می‌کنیم

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا به مانند دوره‌های گذشته، شاهد همکاری کافه‌بازار با جشنواره و حمایت آن‌ها از بازی‌سازان ایرانی خواهیم بود، گفت: نه تنها کافه‌بازار که ما آماده همکاری با همه مارکت‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: شرایط در صنعت گیم ایران به گونه‌ای است که برای توسعه و پیشرفت و موفقیت، باید همه بازیگران حوزه با هم همکاری کنند و ما هم دست مجموعه کافه‌بازار و همچنین سایر مارکت‌ها را برای همکاری به گرمی می‌فشاریم.

دیوان عدالت شکایت از اعطای مجوز ورود بازی خارجی را رد کرد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شکایت کافه‌بازار از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دیوان عدالت اداری توضیح داد: یک شائبه حقوقی برای مجموعه کافه بازار وجود داشت مبنی بر این که با توجه به ماهیت بنیاد، این نهاد نمی‌تواند متولی بازی‌های ویدیویی باشد و در نتیجه ساختار حقوقی بنیاد امکان اعطای مجوز جهت ورود بازی‌های خارجی و اخذ عوارض را ندارد.

کریمی افزود: دو هفته پیش دیوان عدالت اداری رای خود را اعلام و این شکایت را رد کرد. به هر حال از نظر ما این شکایت سبب خیر شد و امیدواریم با رفع این شائبه‌ها شرایط برای همکاری‌های مثبت فراهم شود.

تفاهم با معاونت علمی

کریمی با بیان این که با معاونت علمی ریاست جمهوری مذاکرات خوبی داشته‌ایم گفت: به توافقات اولیه برای این که برنده‌های جشنواره به عنوان شرکت خلاق نزد معاونت علمی پذیرفته شوند دست یافته‌ایم و به احتمال زیاد این موضوع به سرانجام می‌رسد.

وی همچنین گفت: از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تخصصی بازی‌های ویدیویی درخواست کمک و همکاری داریم تا با پوشش خوب این جشنواره و معرفی بازی‌های برتر، ذهنیت بازیکنان ایرانی را نسبت به بازی‌های ایرانی تغییر دهند. بازی‌هایی که موفق به دریافت جایزه می‌شوند، قطعا بازی‌‌های خوبی هستند و امیدوارم با همکاری رسانه‌ها بتوانیم نظر بازی‌کنان جدی و حرفه‌ای کشور را به آن‌ها جلب کنیم.

تغییرات اساسی از جایزه تا تغییر نام جشنواره با کمک شورای سیاست‌گذاری

دبیر هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران نیز در ادامه این نشست به تشریح جزییات جشنواره پرداخت. محمد حاجی‌میرزایی گفت: برای نخستین بار شورای سیاست‌گذاری جشنواره تشکیل شد و در این شورا یازده نفر از فعالان بخش‌های مختلف حوزه‌ی بازی شامل بازی‌سازان موبایل و PC، نمایندگان رسانه‌ها، دبیران و داوران سابق جشنواره حضور دارند.

وی ادامه داد: این شورا سه مصوبه مهم داشت. اول این که هزینه‌های برگزاری را کاهش دهیم و جوایز افزایش یابد. دوم این که در ساختار داوری تغییرات جدی روی داده و به جای آن که دبیر جشنوراه، داوران را تعیین کند، شورای سیاست‌گذاری به انتهاب داوران می‌پردازد و سوم هم این که تنها بازی‌هایی پذیرفته خواهند شد که پیش از پایان فراخوان، در یکی از اپ‌استورها منتشر شده باشند.

دبیر جشنواره هستم درباره جوایز این دوره توضیح داد: هزینه برگزاری جشنواره در سال گذشته 550 میلیون تومان و میزان جوایز 45 میلیون تومان بود. اما در جشنواره هشتم، با وجود افزایش قیمت‌ها، هزینه جشنواره به 240 میلیون تومان کاهش یافته و میزان جوایز به 360 میلیون تومان افزایش یافته است.

حاجی میرزایی با بیان این که جایزه بهترین بازی سال 100 میلیون تومان است افزود: جایزه هر دستاورد 2 میلیون تومان بود که به 20 میلیون تومان افزایش یافته است. جایزه بهترین بازی از نگاه مردم نیز از 1 میلیون تومان به 15 میلیون تومان رسیده است. همچنین دو جایزه مردمی دیگر نیز شامل بهترین به‌روزرسانی ویژه بازی‌هایی که آپدیت قابل توجهی ارایه داده‌اند و همچنین مورد انتظارترین بازی سال به جوایز جشنواره افزوده شده است.

وی درباره تغییرات داوری در جشنواره هفتم نیز گفت: بهترین بازی و دستآورد را 10 داور منتخب شورای سیاست‌گذاری انتخاب خواهند کرد. همچنین 5 داور نیز برای دسته‌بندی ژانرها انتخاب می‌شوند. تعداد ژانرها نیز به 13 ژانر به صورت آزمایشی افزایش یافته است و هر ژانری تنها در صورتی داوری خواهد شد که حداقل سه بازی قابل قبول درآن ژانر به مرحله نهایی راه یابند.

حاجی‌میرزایی گفت: برای انتخاب بهترین ژانرها، آکادمی جشنواره تشکیل خواهد که اعضای آن شامل نماینده تیم‌ها یا شرکت‌هایی که در 4 سال گذشته غزال برده‌اند، اشخاص حقیقی که در 4 سال گذشته جشنواره غزال برده‌اند و همچنین بیست نفر از نمایندگان رسانه‌ها خواهد بود. عضویت افراد در این آکادمی مادام‌العمر است و هرسال به تعداد اعضا اضافه خواهد شد که قطعا به عادلانه‌تر شدن و دقیق‌تر شدن داوری‌ها کمک خواهد کرد.

دبیر جشنواره هشتم با بیان این که مهم‌ترین شرط حضور بازی‌ها در جشنواره این است که در طول یک سال گذشته در یکی از مارکت‌های دیجیتال داخلی و خارجی یا به صورت فیزیکی منتشر شده باشد گفت: البته انتشار بازی در حالت Early access و Soft lunch نیز مورد قبول است. اما سایت جشنواره دیگر مکانی برای آپلود فایل ندارد و باید امکان دانلود بازی از استور‌ها برای داوران جشنواره فراهم باشد.

وی با بیان این که کاراکتر جشنواره تغییر خواهد کرد گفت: برای طراحی کاراکتر فراخوانی منتشر شده و طراحان تا آخر آذر فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند. تاکنون سی طرح دریافت شده و به سه اثر برتر به ترتیب 5، 3 و 1 میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد.

حاجی‌میرزایی درباره اختتامیه این رویداد نیز گفت: تنها بازی‌سازانی که به مرحله نهایی جشنواره برسند به مراسم اختتامیه دعوت می‌شوند و کوچک کردن اختتامیه یکی از راه‌های کاهش هزینه بود. سایر بازی‌سازان علاقه‌مند نیز می‌توانند مراسم را به صورت آنلاین تماشا کنند.

وی درباره تغییر نام جشنواره نیز توضیح داد: نام این رویداد از «جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران» به «جشنواره بازی‌های ویدیویی تهران تغییر کرده است تا گستردگی بازی‌های تحت پوشش و گستردگی جغرافیایی این رویداد را به خوبی برساند.

بر این اساس بازی‌سازان سراسر کشور تا 15 دی ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی http://irangamefestival.ir/ نسبت به ثبت و ارسال آثار خود اقدام نمایند.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.