یحیی رحیمی

Denuvo به‌طور رسمی از هکر قفل DRM به نام Voksi شکایت کرده است

یحیی رحیمی 9 مرداد 1397 2 دیدگاه
885 بازدید

همه می‌دانید که بدون وجود هکرها ما ایرانی‌ها باید پول هنگفتی برای خرید بازی‌ها بپردازیم. Denuvo یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های امنیتی دنیاست، قفل‌های قدرتمندی برای حفاظت از برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی ساخته است. این موضوع از هک شدن این قفل توسط هکرها جلوگیری نکرده است. اخیراً هکر معروف بلغاری که بانام مستعار Voksi شناخته می‌شود دستگیرشده است و همچنین وب‌سایت او به نام Revolt نیز بسته‌شده است.

معاون شرکت Denuvo خاطرنشان کرده است که حفظ امنیت در صنعت بازی‌سازی بسیار اهمیت دارد و این شرکت تمرکز بالایی روی این موضوع دارد. او اطمینان داده است که به هکرها اجازه نخواهد تا با هک بازی‌ها منافع شخصی‌شان را دنبال کنند. بر کسی پوشیده نیست که DRM از ابتدای شروع PC Gaming وجود داشته است. چه از کدهای سریال قدیمی بگوییم تا کدهای فیزیکی نقش یافته در جعبه بازی، همه بخشی از استراتژی DRM برای امن سازی بازی‌ها بوده‌اند.

انگار مغزهای باهوش‌تری در دنیای وب وجود دارند و به قفل‌های موجود امان نمی‌دهند. DRM در اصطلاح به معنی تکنیک مدیریت حقوق دیجیتال است و یکی از همین تکنیک‌ها Denuvo نام دارد که امن‌ترین و مطمئن‌ترین آن‌ها برای PC است. این قفل اولین بار در سال 2014 و توسط یک کمپانی اتریشی توسعه یافت و بازی‌های ویدیوی را از آن زمان پشتیبانی کرده است. Denuvo برای یک ماه بدون مشکل در بازی Dragon Age: Inquisition ادامه داد؛ اما بعدازآن او هم تسلیم شد.

یک ماه فرصت زیادی بود زیرا که دیگر قفل‌ها، تنها در عرض کمتر از یک روز کرک می‌شدند. Denuvo در خیال بسیاری یک موفقیت بزرگ بود و بسیاری از منتشرکنندگان پول‌های زیادی برای خرید لایسنس این قفل پرداختند. Denuvo از یک کمپانی کوچک به قیمت هنگفتی به Irdeto فروخته شد و حالا نفس بیشتری برای ادامه راه دارد.

Denuvo اما به‌سرعت محبوبیت خود را از دست داد. بسیاری از توسعه‌دهندگان دلیل افت فریم ریت را همین قفل بیان کردند و به گفته بسیاری این قفل می‌تواند صدمه زیادی به حافظه هارد وارد کند. هکرها به‌هیچ‌عنوان مزه شکست را قبول نکرده‌اند و در سال 2016 بود که Resident Evil 7 که از آخرین فناوری Denuvo استفاده می‌کرد، تنها در عرض 5 روز هک شد. هکرها دیگر عملکرد قفل را درک کرده‌اند و بعضی بازی‌ها در حد یک روز کاری هک می‌شوند.

Denuvo در حال حاضر محبوبیت خود را ازدست‌داده است و به همین دلیل راه خشونت را پیش‌گرفته است و دست به شکایت از هکرها زده است. Volksi در خانه خود بازداشت شد و البته بعد از چند روز آزادشده است. او در واکنش به این موضوع بیان کرده است که می‌خواهد به‌صورت مسالمت‌آمیز مشکلات را حل کند.

منبع: GameZone

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    Ali

    مهمان

    من نمیفهمم اگر به این سرعت قفل ها رو میشکنن چرا بازی Sniper 5 چرا بعد از گذشت 522 روز هنوز کرک نشوده لعنتی ای کاش هکری چیزی بودم پدر پدرسگشون در میاوردم افسوس

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Ali

    مهمان

    Denuvo گور باباش خندید ****** شده بلایی جون گیمر ها عنتر حالا بیا یک سال شایدم بیشتر تو خماری میراژ بمون خدا خیرت نده Denuvo

    پاسخ دهید