نوید قادری

تعداد مصرف‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای کشور به 28 میلیون نفر رسید

نوید قادری 13 تیر 1397 بدون دیدگاه
2,010 بازدید

صبح امروز یکشنبه 10 تیر ماه طی نشست خبری «انتشار شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران» با حضور حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای و سید محمدعلی سیدحسینی معاون پژوهش بنیاد آخرین آمار مصرف بازی در کشور در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در این نشست اطلاعات مربوط به گزارش نمای باز که مربوط به وضعیت گیم و گیمرها در ایران است منتشر شد. گفتنی است اطلاعات موجود در گزارش نمای باز 96 با تحلیل داده‌های پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال از نمونه آماری 8000 نفری به دست آمده است. جهت اجرای این پیمایش از روش نمونه‌گیری تلفیقی «طبقه‌ای-خوشه‌ای چند مرحله‌ای» استفاده شده که خوشه‌های مرحله اول شامل تمام استان‌های کشور و خوشه‌های مراحـل بعـد بـه ترتیـب شـامل شهرسـتان و شـهر و روسـتا می‌شـوند.

چه کسانی بازی می‌کنند؟

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طبق یافته‌های گزارش نمای باز سال 1396 از جمعیت 81 میلیون نفره کشور ایران از هر 100 ایرانی 35 نفر بازیکن هستند. به این ترتیب 28 میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آن‌ها 65 درصد بازیکنان مرد و 35 درصد بازیکنان زن هستند. از هر 100 زن در ایران 24 نفر بازیکن و از هر 100 مرد در ایران 45 نفر بازیکن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط 1 نفر بازی دیجیتال انجام می‌‎دهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی 19 سال است.

در میان بازی‌کنندگان 31 درصد را کودکان زیر 12 سال، 36 درصد را نوجوانان 12 تا 19 سال، 26 درصد را جوانان 20 تا 34 سال، 6 درصد را میانسال‌های 35 تا 59 سال و یک درصد را کهنسال‌های بالای 60 سال تشکیل می‌دهند.

از جمعیت بازیکنان ایرانی 88 درصد از پلتفرم موبایل، 25 درصد از پلتفرم رایانه شخصی و 18 درصد از پلتفرم کنسول استفاده می‌کنند. در این میان 77 درصد از گوشی هوشمند، 31 درصد از تبلت، 20 درصد از رایانه شخصی، 11 درصد از لپ‌تاپ، 18 درصد از کنسول خانگی و 2 درصد از کنسول دستی استفاده می‌کنند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که درآمد بازار بازی‌های دیجیتال کشور 920 میلیارد تومان بوده است که سخت‌افزار و نرم‌افزار را شامل می‌شود.

پس از پایان سخنان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سید محمدعلی سیدحسینی اطلاعات بیشتری را در اختیار خبرنگاران قرار داد. براساس این اطلاعات با بررسی درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات مشخص می‌شود که 66 درصد آن‌ها کمتر از دیپلم، 15 درصد دیپلم و پیش‌ دانشگاهی، 6 درصد فوق دیپلم، 10 درصد کارشناس، 2 درصد کارشناس ارشد و 1 درصد دارای تحصیلات دکترا و بالاتر هستند. از نظر وضعیت تاهل بازیکنان 78 درصد آن‌ها مجرد، 15 درصد متاهل دارای فرزند و 6 درصد متاهل بدون فرزند هستند.

نیمی از بازیکنان به رده‌بندی سنی اهمیت نمی‌دهند!

در میان بازیکنان ایرانی 47 درصد اصلا به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه ندارند، 29 درصد تاحدودی توجه می‌کنند و 24 درصد توجه زیادی به رده‌بندی سنی بازی‌‎های رایانه‌ای دارند.

براساس این گزارش بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است، بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازی‌های پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازی‌های کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پو و کوییز آو کینگز به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم بازی‌های پرطرفدار ایرانی را از آن خود کرده‌اند.

5 ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده/سکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است.

مصرف بازی‌های دیجیتال دو برابر سرانه مطالعه کتاب در کشور

سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط 90 دقیقه در روز بازی می‌کنند. 5 برند سخت‌افزاری پرطرفدار بین بازیکنان به ترتیب برندهای سامسونگ، سونی، هوآوی، لنوو و مایکروسافت است.

نرخ دسترسی به اینترنت در ایران حدود 70 درصد است. در این میان 84 درصد بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و 48 درصد آن‌ها به صورت آنلاین بازی می‌کنند. درباره روش‌های دسترسی به اینترنت در میان بازیکنان باید به این نکته اشاره کرد که 59 درصد آن‌ها از اینترنت سیم‌کارت، 21 درصد از اینترنت ADSL، 5 درصد از اینترنت WiMAX و 1 درصد از اینترنت Dial Up استفاده می‌کنند.

395.1 میلیارد تومان، صرف خرید بازی شده است

حدود 18 درصد از بازیکنان کشور خریدار نرم‌افزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز 18 سال است. از مجموع درآمد بازار بازی‌های دیجیتال در ایران حدود 6 درصد به سهم بازی‌های بومی اختصاص دارد. میزانی که نسبت به سال 1394 رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین از مجموع 395.1 میلیارد تومان سهم بازی از کل درآمد بازار 14 سهم بازی‌های بومی است که نسبت به سال 1394 رشد 11 درصدی را نمایش می‌دهد.

از میزان 920 میلیارد تومان کل درآمد بازار بازی‌های دیجیتال ایران در سال 1396 حدود 525 میلیارد تومان سهم سخت‌افزار و حدود 395 میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه‌ کنسول با 428.6 میلیارد تومان محبوب‌ترین سخت‌افزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کرده‌اند.

در میان بازی‌ها نیز بازی‌های موبایلی با سهم 229.5 میلیارد تومان در رده‌ نخست و پس از آن بازی‌های کنسولی و بازی‌های رایانه‌‎ای از جمله بازی‌هایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شده‌اند.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.